Dronet tallilla
Elokuun alussa sytytti mitä ne erikoiset valot tässä ajan mittaa on olleet, siinä erikoisten tapahtumien lomassa.
Tämä aihe videoineen aiheutti todella aggressiivista kirjoittelua muutamalla keskustelualustalla, kieltämättä yllätti. Ajattelin että hieno juttu, nyt kaikki mysteeriset tapahtumat selvisi, kun viimein kiinnitin enemmän huomiota niihin ihmeellisiin valoihin. Mutta ei, niin ei suinkaan käynyt.
On käyty lentokonekeskustelua, perinteistä kuvitelmakeskustelua, siirrytty siihen että miten ei saisi lentää ym. Kerrotaan tässä nyt laitteista videoin ja muutama sana lainsäädännöstä aiheen suhteen, nämä nimenomaan eivät saa harjoittaa tämän kaltaista lentoa hevostilan päällä. Siitä huolimatta että näistä on tehty rikosilmoitukset, vedottu vahingontekoihin ja julkaistu videoitakin, lennot jatkuvat.
Tallilla joka yö lentävät dronet ovat suuria kokoluokaltaan, suurimmasta päästä on yksi puunlatvojen päällä lentelevä, vanhalla videokameralla kuvattu lentelijä, josta videopätkä alla.
Poliisi ja häke kovasti yrittävät väittää että vapaasti saa lennellä hevostilan päällä, siis hevostilan jossa on ollut paljon vahingontekoja. Niinhän asia ei ole edes ilman vahingontekotaustaa. Mutta siitä syntyi se tavanomainen soppa kun tähänkin asti, samaisten vastapuolien kanssa kun mennetkin ajat.
Valoja joita tontilla itsessään ei ole, siis tällä tiedolla droneja, pihasta ja kuvista löytyy jo pitkälti vuoden takaa. Droneja on paljon ja niitä lentää aivan liian lähellä hevosia. Pythagoran lauseella olen etäisyyksiä selvitellyt ja ne liikkuu 10m-60m välillä hevosista, on niitä lentänyt aivan hevosen ja minun päältäkin, niin iso laite että sen kokoluokan selvittämisen voi jättää johonkin toiseen aikaan. Samaisella lauseella voi laskeskella mikä on lentokoneen näkymisen mahdollisuus pihakamerassa joka on 160cm korkeudella. Toki olen sen paikanpäällä ollessakin todennut, mutta eipä ole riittävä. Onneksi matematiikalla ja fysiikalla voi ratkoa monia juttuja, google auttaa jos kaikki ei tule ulkomuistista :)
Droneiksi ne oli vahvistettu jo ennen ensimmäistäkään videon laittamista mihinkään. Mutta sitten hieman syitä sille miksi ne joidenkin mielestä voisi olla lentokoneita, eli lainsäädäntöä:
Lennokki on lentämään tarkoitettu laite, jonka mukana ei ole ohjaajaa ja jota käytetään harraste- tai urheilutarkoitukseen
Kauko-ohjattu ilma-alus on ilma-alus, joka on tarkoitettu lentämään ilman ilma-aluksessa mukana olevaa ohjaajaa ja käytetään lentotyöhön. Lentotyöksi katsotaan mikä tahansa muu kuin harraste ja urheilu käyttö.
Vahingonkorvaukset aiheuttamistaan vahingoista
Kauko-ohjatun ilma-aluksen osalta pätee niin sanottu ankara vastuu, joka määräytyy ilmailulain (864/2014) 136 §:n perusteella. Ankara vastuu ilmailulaissa muotoiltuna kuuluu nimittäin seuraavasti: "Ilma-aluksen omistaja, haltija ja käyttäjä ovat huolimattomuudestaan riippumatta yhteisvastuussa vahingosta, joka ilma-aluksen käyttämisestä ilmailuun aiheutuu henkilölle tai omaisuudelle, jota ei kuljeteta kyseisessä ilma-aluksessa.
Lennokin osalta vastuu määräytyy vahingonkorvauslain (412/1974) perusteella. Sen perussäännöksen eli 2§ perusteella: Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.
Kokoluokkia koskevia määräyksiä
Pienet yleisesti droneiksi mielletyt voi jättää välistä, niitä ei tallilla lentele.
Ei koskaan yläpuolella – mutta vieressä
Alakategoria A2 sisältää ainoastaan C2-hyväksyttyjä droneja. Nämä dronet saavat painaa enintään 4 kilogrammaa, eikä niillä saa lentää satunnaisten ihmisten tai väkijoukkojen yläpuolella. Niillä saa kuitenkin lentää ihmisten lähelle vähintään 30 metrin vaakasuoralla etäisyydellä, tai 5 metrin etäisyydellä, jos matalanopeus-tila on aktivoitu. Jos dronen lentokorkeus on suurempi kuin 30 metriä, tulee etäisyyttä ihmisistä vastaavasti kasvattaa 1:1 –säännön mukaisesti. Dronen toiminta ja suorituskyky vaikuttavat turvalliseen etäisyyteen ihmisistä, kauko-ohjaaja on aina vastuussa turvallisen etäisyyden noudattamisesta.
Sen lisäksi mitä sinun tulee tietää lentäessäsi alakategorioissa A1 ja A3, sinun on myös tiedettävä riittävästi meteorologiasta, dronesi suorituskyvystä ja ylilennettävän alueen erottamisesta. Tämä tieto on tärkeää, koska näitä droneja voidaan lennättää lähellä ihmisiä, vaikka niiden paino on huomattavasti suurempi verrattuna C0- ja C1-droneihin.
Raskaimmat dronet avoin-luokassa
Alakategoriaan A3 kuuluvat avoin-luokan raskaimmat dronet, joiden paino on enintään 25 kilogrammaa. Tässä alakategoriassa voi lentää C2-, C3- tai C4-luokiteltuja droneja, tai yksityisesti rakennettuja droneja joita ei ole C-luokiteltu, myös ennen EU-asetuksen voimaan tuloa käytössä olleita droneja. C2-luokitellut dronet voidaan sisällyttää sekä A2- että A3-alakategoriaan. C-luokituksesta huolimatta A3-alakategoriassa on aina kiellettyä lentää ulkopuolisten, muiden kuin toiminnassa mukana olevien, ihmisten lähellä. Lisäksi, sinun tulee pitää vähintään 150metrin etäisyys asuin-, liike-, teollisuus- tai virkistysalueista.
Hevostalli voidaan rinnastaa liikekiinteistöön, eli alle 150m läheisyyteen ei ole mitään asiaa.
Voi äänen ja kokoluokan perusteella joukossa olla myös näitä:
Tämä koskee C4-luokiteltua droneja
Suurin sallittu lentopaino 25 kilogrammaa.
Ei saa olla automaattiohjausjärjestelmää.
Ei saa lentää ihmisten yläpuolella eikä ihmisten lähellä.
Lennettäessä on pidettävä vähintään 150 metrin etäisyys asuin-, liike-, teollisuus- ja virkistysalueisiin.
Käyttövoima ei ole rajattu
Näköyhteyskin laitteisiin pitäisi olla.
https://youtube.com/@welldressagevahingonteot?si=qqlRAUfLk5YcvtS0<br>
Ja sitten:
Poliisi valvoo dronelennätyksiä – huolimattomuus voi käydä kalliiksi
Dronea tulee lennättää 120 metrin alapuolella, ja lennättäjän on pidettävä näköyhteys droneen. Jos aiot kuvata dronella, älä katsele kotirauhan suojamaa aluetta tai muutenkaan lennätä toisten kotien yläpuolella häiritsevästi. Älä myöskään lennätä ja kuvaa onnettomuuspaikoilla, sillä yksityisyyden suojan rikkomisen lisäksi se saattaa aiheuttaa vaaratilanteita pelastushenkilökunnalle.
Poliisi valvoo dronelennätyksiä osana omaa tehtäväaluettaan. "Käytännössä poliisin suorittama dronevalvonta ja siinä ilmeneviin rikoksiin puuttuminen voidaan rinnastaa perinteiseen liikennevalvontaan: poliisi tekee itse havaintoja partioinnin ohessa ja saa yleisöilmoituksia hätäkeskuksen kautta. Lisäksi poliisi selvittää erilaisia droneihin liittyviä rikosepäilyjä esitutkinnassa", kertoo poliisin miehittämättömän ilmailun valtakunnallinen koordinaattori, ylikomisario Sami Hätönen.
Miehittämättömässä ilmailussa voi syyllistyä useisiin eri rikoksiin, kuten esimerkiksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja ilmailurikkomukseen. Yleisimmin dronella tehdyistä rikoksista on ollut seuraamuksena sakkorangaistus. Lisäksi rikoksentekovälineenä käytetty drone voidaan tuomita valtiolle menetetyksi
"Dronen lennättämisessä tulee noudattaa tarkoin sääntöjä. ja lisäksi mahdollisesta onnettomuudesta saattaa aiheutua merkittäviä henkilö- tai omaisuusvahinkoja", muistuttaa Hätönen. (tiedot Traficomin sivustolta)
Ja lopuksi, kun tallilla leikin hippaa dronekuvausten kanssa, ei yksikään portti auennut 6 viikkoon eikä muita erikoisia tapahtumia ollut. Toisin kävi valvomisten jälkeen, 2 yötä unta, 2 yönä portit auki.
Sitten meiltä löytyy toki eläinsuojelulaki ja rikoslakikin josta muutamia kohtia löytyy lennätysaiheeseen, mutta siitä vaikka seuraavassa tekstissä. Mutta ei, laillista tämä toiminta nyt ei tallialueen päällä ole, enkä kyllä ole saanut perusteluitakaan mikä tämän lentämisen tässä mittakaavassa voisi lailliseksi tehdä. Joka ikinen ilta- yö (lukuunottamatta kaatosateita ja sakeaa sumua, olisiko menneiden viikkojen aikana 3 yötä), yön läpi. Toki on täysin mahdollista että lentävät myös päivällä, silloin niitä ei vain itse nää.
Mitä aikaisemmin pimeä tulee, sitä aikaisemmin laitteet saapuu, ja meillä asuu tallillia hevosia pihatossa, piste. Niitä ei tungeta käytäville, vesariin, sardiinipurkkeihin eikä edes teuraaksi siksi että jonkun on pakko häiriköidä vuodesta toiseen meitä ja loppujen sallia se.